Змаганне з карупцыяйнайважнае заданне дзяржавы і грамадствы


Ідзе адзначыць, што змаганне з карупцыяй у рэспубліцыне кароткачасовая кампанія, а найважнае дзяржаўнае заданне ў справе ўмацавання незалежнасці і суверэнітэту нашай дзяржавы, забеспячэння грамадскай бяспекі. Галоўная крыніца поспеху ў развязку дадзенага заданнямоцная дзяржаўная ўлада, моцная сацыяльная палітыка, апора на народ і галоснасць.
Негатыўны ўплыў карупцыі на сацыяльна-эканамічныя працэсы

У беларускім заканадаўстве карупцыя вызначана як наўмыснае выкарыстанне службовага становішча з мэтай супрацьпраўнага атрымання маёмасці ці іншай выгады, а таксама подкуп службовага ці прыраўнаванага да яго твару.


Асноўныя негатыўныя эканамічныя наступствы ад карупцыі складаюцца ў наступным:

пашыраецца ценевая эканоміка (а на яе грунце крымінальны бізнес), што прыводзіць да змяншэння падатковых паступленняў і паслабленню бюджэту;

парушаецца канкурэнтнае рэгуляванне рынку, бо «канкурэнтаздольным» робіцца той, хто атрымаў перавагі няпраўна;
неэфектыўна выкарыстоўваюцца бюджэтныя сродкі пры размеркаванні дзяржаўных заказаў і крэдытаў;
у выпадку парушэнняў падчас прыватызацыі, а таксама штучных банкруцтваў запавольваецца з'яўленне эфектыўных прыватных вытворчасцяў і ўласнікаў;
павялічваюцца сабекошт вытворчасці прадукцыі і тавараў, адпускныя (раздробныя) кошты за кошт карупцыйных «накладных выдаткаў», расце інфляцыя;
пагаршаецца інвестыцыйны клімат. У агентаў рынку з'яўляецца нявера ў здольнасць улад усталёўваць, кантраляваць і выконваць сумленныя правілы рынкавых адносін.

Заканадаўства Рэспублікі Беларусь пра змаганне з карупцыяй

У Беларусі створана эфектыўная заканадаўчая база па змаганні з карупцыяй ува ўсіх сферах жыццядзейнасці грамадства.

Праўныя асновы антыкарупцыйнай чыннасці ў нашай краіне ўтрымваюцца ў Канстытуцыі Рэспублікі Беларусь, што рэгламентуе найболей важныя грамадскія адносіны.

Апроч таго, наша краіна з'яўляецца актыўнай удзельніцай шэрага канвенцый ААН і Рады Еўропы ў вобласці змагання з карупцыяй і арганізаванай злачыннасцю. Выконваючы адпаведныя міжнародныя абавязанні, Рэспубліка Беларусь у рамках сваёй праўнай сістэмы паслядоўна прымае заканадаўчыя, адміністрацыйныя і іншыя антыкарупцыйныя меры.

На рэалізацыю нормаў Канстытуцыі і міжнародна-праўных актаў скіраваны Закон Рэспублікі Беларусь ад 15 ліпеня 2015 года № 305-З «Пра змаганне з карупцыяй» (далей – Закон пра змаганне з карупцыяй).

У Законе пра змаганне з карупцыяй:

  • усталяваны антыкарупцыйныя абмежаванні і забароны для дзяржаўных службовых і прыраўнаваных да іх твараў;
  • рэгламентаваны парадак урэгулявання канфлікту інтарэсаў;
  • утрымваецца праўнае рэгуляванне дэкларавання прыбыткаў і маёмасці, знішчэння наступстваў карупцыйных парушэнняў права, ажыццяўлення кантролю (у тым ліку грамадскага) і нагляду за чыннасцю па змаганні з карупцыяй.

Адказнасць за парушэнні права, што ствараюць умовы для карупцыі, і карупцыйныя парушэнні права выяўляецца Кодэксам Рэспублікі Беларусь пра адміністрацыйныя парушэнні права (далей – КААП), Крымінальным кодэксам Рэспублікі Беларусь (далей – КК) і іншымі актамі заканадаўства.

Антыкарупцыйнае заканадаўства Рэспублікі Беларусь складаецца таксама з іншых нарматыўных праўных актаў, скіраваных на спыненне, прафілактыку, папярэджанне карупцыі і змаганне з ёй.

У іх ліку:

  • Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 16.07.2007 № 330 «Пра адмысловыя падпадзелы па змаганні з карупцыяй і арганізаванай злачыннасцю»;
  • Указ Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 17.12.2007 № 644 «Пра цверджанне Становішча пра чыннасць каардынацыйнай нарады па змаганні са злачыннасцю і карупцыяй»;
  • Дэкрэт Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 15.12.2014 № 5 «Пра ўзмацненне вымогаў да кіроўных кадраў і працаўнікоў арганізацый»;
  • Дырэктыва Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 11.03.2004 № 1 «Пра меры па ўмацаванні грамадскай бяспекі і дысцыпліны»;
  • Дырэктыва Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 31.12.2010 № 4 «Пра развіццё прадпрыемніцкай ініцыятывы і стымуляванне дзелавой актыўнасці ў Рэспубліцы Беларусь»;
  • Закон Рэспублікі Беларусь ад 14.06.2003 № 204-З «Пра дзяржаўную службу»;
  • Закон Рэспублікі Беларусь ад 08.05.2007 № 220-З «Пра пракуратуру Рэспублікі Беларусь»;
  • Закон Рэспублікі Беларусь ад 13.07.2012 № 419-З «Пра дзяржаўныя закупы тавараў (прац, паслуг)»;
  • Закон Рэспублікі Беларусь ад 04.01.2014 № 122-З «Пра асновы чыннасці па прафілактыцы парушэнняў права»;
  • пастанова Рады Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 26.12.2011 № 1732 «Пра цверджанне Тыпавога становішча пра камісію па супраціве карупцыі»;
  • пастанова Рады міністраў Рэспублікі Беларусь ад 28 чэрвеня 2018 г. № 502 «Пра занясенне змен і дадаткаў у Тыпавое становішча пра камісію па супраціве карупцыі»;
  • пастанова Пракуратуры Рэспублікі Беларусь, Міністэрства ўнутраных спраў Рэспублікі Беларусь, Камітэта дзяржаўнай бяспекі Рэспублікі Беларусь ад 05.04.2007 № 18/95/12 «Пра інфармацыйнае ўзаемадзеянне па пытаннях фармаванні, вядзенні і выкарыстанні адных банкаў дадзеных пра стан змагання з карупцыяй»;
  • іншыя праўныя акты.

Суб'екты парушэнняў права, што ствараюць умовы для карупцыі, і суб'екты карупцыйных парушэнняў права

Суб'ектамі парушэнняў права, што ствараюць умовы для карупцыі, з'яўляюцца дзяржаўныя службовыя асобы і твары, прыраўнаваныя да дзяржаўных службовых асоб (артыкул 3 Законы пра змаганне з карупцыяй).

Суб'ектамі карупцыйных парушэнняў права з'яўляюцца, апроч названых твараў, замежныя службовыя асобы і твары, што ажыццяўляюць подкуп усіх пералічаных твараў (артыкул 3 Законы пра змаганне з карупцыяй).

Суб'екты супраціву карупцыі

У Рэспубліцы Беларусь сфармавана адна сістэма дзяржаўных органаў, якія ажыццяўляюць змаганне з карупцыяй, іх адмысловых падпадзелаў і дзяржаўных органаў і іншых арганізацый.

Змаганне з карупцыяй ужыццяўляюць органы пракуратуры, унутраных спраў і дзяржаўнай бяспекі.

Дзяржаўным органам, адказным за арганізацыю змагання з карупцыяй, з'яўляецца Генеральная пракуратура Рэспублікі Беларусь.

У змаганні з карупцыяй бяруць удзел Следчы камітэт Рэспублікі Беларусь, органы Камітэта дзяржаўнага кантролю Рэспублікі Беларусь, Дзяржаўны мытны камітэт Рэспублікі Беларусь і мытні, Дзяржаўны памежны камітэт Рэспублікі Беларусь і іншыя органы памежнай службы Рэспублікі Беларусь, Міністэрства па падатках і зборах Рэспублікі Беларусь і яго інспекцыі, Міністэрства фінансаў Рэспублікі Беларусь і яго тэрытарыйныя органы, Нацыянальны банк Рэспублікі Беларусь, іншыя банкі і небанкаўскія крэдытна-фінансавыя арганізацыі, а таксама іншыя дзяржаўныя органы і іншыя арганізацыі ў межах сваёй кампетэнцыі ў адпаведнасці з актамі заканадаўства.

Адказнасць за здзяйсненне карупцыйных дзеяў

У залежнасці ад наступстваў карупцыйных парушэнняў права ў Рэспубліцы Беларусь усталявана крымінальная, адміністрацыйная, дысцыплінарная і грамадзянска-праўная адказнасць.

План працы камісіі па супраціве карупцыі ў КУП па аказанні паслуг "Баранавіцкая АТИ" на 2023 год.

29 чэрвеня 2023 года ў 15:00 у кабінеце № 313 (вул.Гагарына, 6) адбудзецца паседжанне камісіі па супраціве карупцыі камунальнай унітарнай афёры па аказанні паслуг "Баранавіцкая адміністрацыйна-тэхнічная інспекцыя"

   
© Барановичская административно-техническая инспекция.